شرکت روغن صنعت آروشا مرکز فروش روانساز ، روغن صنعتی ، گریس ، مواد شیمیایی
شرکت روغن صنعت آروشا
فروش گریس و روغن های صنعتی

تغییرات و چشم انداز بازار جهانی روانکارها

تغییرات و چشم انداز بازار جهانی روانکارها

تقاضا برای روغن در بازار جهانی رو به افزایش نهاده و علت عمده آن تقاضای روز افزون آسیا در مقایسه به بازارهای یکنواخت آمریکای شمالی، اروپای شرقی و ژاپن است. آمار سال2004 نشانگر1/8 درصد رشد مصرف روغن ناشی از تقاضای روغنهای مورد استفاده در کشتی است. تقاضای روغن در سال2004 معادل37/9 میلیون متریک تن، به علت افزایش تقاضای کشورهای چین و برزیل، بصورت نامساوی، بوده است و آنچه برای تولید کنندگان اهمیت دارد تنها رشد تقاضا نیست بلکه منطقه جغرافیایی، کیفیت و نوع محصول در هر بازار را شامل می شود.
در طول14 سال گذشته برخی از مناطق در جهان دارای افزایش تقاضا و برخی دیگر دارای کاهش تقاضا بوده اند. اروپا در سال های 1991 و 2004 به ترتیب مصرف کننده38/9 و26/3 درصد کل بازار جهانی بوده است. به این ترتیب اروپای غربی در سال2004 به میزان4/7 میلیون متریک تن، پایین ترین مصرف را در 15 سال گذشته داشته است. اروپای شرقی با مصرف 4/8 میلیون متریک تن در سال2004 از اروپای غربی پیشی گرفته است. آسیای جنوب شرقی و خاورمیانه در مجموع بزرگترین مناطق فعال با مصرفی معادل 37 درصد کل تولید جهانی در سال2004 در مقایسه با25 درصد در سال1991 بوده است. آمریکا کماکان بزرگترین کشور مصرف کننده روانکارها با مصرفی به مقدار20/4 درصد کل تولید جهانی باقی مانده است. کشورهای بعدی شامل چین با11/2 ، ژاپن5/2 و روسیه4/4 درصد مصرف و برزیل، هند و آلمان در رده های پایین تر مصرف از جمله سایر مصرف کنندگان عمده جهان بوده اند.
در نمودار ها، میزان سرانه مصرف روانکارها برای هر فرد در کشور های جهان ارایه شده است. برای مثال مصرف سرانه در ایالات متحده آمریکا25، ژاپن14/7 و آلمان12/5 کیلوگرم برای هر نفر در سال بوده است. این میزان علی رغم مکانیزه شدن مصرف سرانه در چین معادل3/1 و در هند1/1 کیلوگرم بوده است.
با توجه به آمار ارایه شده،55/7 درصد روانکارها در جهان در خودروها مصرف می شود که این رقم در گذشته بیش از60 درصد بوده است. نیم بیشتر این مقادیر برای مصارف وسایل حمل و نقل بازرگانی جاده ای و غیرجاده ای و نیم کمتر آن مربوط به خودروهای شخصی است. میزان مصرف روانکارها در خودروها بستگی به منطقه جغرافیایی دارد. در اروپای غربی این مقدار47 درصد و در خاورمیانه در حدود74 درصد کل مصرف برآورد شده است.
کیفیت و مصرف
مطالعه و بررسی بازار جهانی بیانگر آن است که هر چه کشورها پیشرفته تر باشند تمایل به مصرف روانکارها با کیفیت ممتاز در آنها بیشتر است. این روند در آسیا نیز در حال شکل گیری است. علیرغم رشد سریع مالکیت های خصوصی خودروها و افزایش تعداد آنها در 10 سال گذشته، درصد مصرف روغن آنها ثابت مانده است.
این موضوع، به دلیل کاهش مصرف روانکارها در هر خودرو به علت افزایش زمان تعویض روانکارست. برای مثال مصرف روانکارها برای هر فرد در آمریکا در یکسال معادل25 کیلوگرم است که این میزان در15 سال قبل معادل34 کیلوگرم بوده است.
در برخی مناطق مانند اروپای غربی مصرف روغن اتومبیل از15/1 به11/8 کیلوگرم و در اروپای شرقی و مرکزی از23 به12 کیلوگرم کاهش یافته است. هم چنین در فاصله سالهای 1990 تا 2004 میانگین مصرف روانکارها در کل جهان از7/3 به5/6 کیلوگرم تغییر یافته است.
هم چنین تناسبی که سالیان متمادی بین فعالیت های صنعتی و میزان مصرف روانکاران به صورت تقریباً ثابت بوده در شرف تغییر است و در نتیجه تولیدکنندگان برای تخمین میزان نیاز روانکارها دیگر نمی توانند فاکتورهای پیشین را مبنا قرار دهند. افزایش مصرف روانکارها در 5 سال گذشته معادل2/6درصد بوده است. در این میان روغن های هیدرولیک بیشترین مقدار مصرف را داشته و بدنبال آن روغن های مصارف ویژه و فرایند قرار دارند. اگر روغن های کشتی محاسبه نشود، شل بزرگترین تولید کننده روانکارها در جهان بوده واکسان موبیل در جایگاه دوم قرار دارد. اگر روغن های کشتی نیز در محاسبه منظور شود هر دو شرکت در یک سطح قرار خواهند گرفت. بریتش پترولیوم، پتروچاینا، سینوپک، شورون، توتال، لوک اویل، فاچس، نیپون اویل و والوالین به ترتیب مقام دوم تا دهم هستند. اگر روغن های صنعتی را ملاک قرار دهیم (شامل کلیه روانکارها بدون روغن های پروسس) اکسان موبیل در راس قرار خواهد گرفت. شرکتهای شل، پتروچاینا و سینوپک، شورون، بریتش پترولیوم وفاچس به ترتیب مقام نفرات دوم تا ششم هستند. در اینجا یک درصد شرکتهای تولیدی و بلندینگ روغن در جهان بیش از50 درصد کل تولید روانکارهای صنعتی را به خود اختصاص داده اند.
اگر به بازار جهانی مشتقات روانکارهای ویژه مصارف فلزات و ضد خوردگی وارد شویم تصویر دیگری خواهیم یافت. در این بخش شرکت های مستقل بیش از68 درصد تولید را به خود اختصاص داده اند که در کل کمتر از یک سوم شرکتها را تشکیل می دهند. بازار روانکارها در اروپا دارای ساختار متفاوتی است. 5 شرکت اکسان موبیل، شل، بریتش پترولیوم، فاچس و توتال جمعاً70 درصد از کل روانکارها و80 درصد از انواع صنعتی آن را به خود اختصاص داده اند.

تولیدکنندگان اصلی
تعداد یکهزار و400 تولید کننده روانکار در جهان وجود دارد که یک درصد از آنها تامین کننده60 درصد از کل تقاضاست. این گروه مانند بخش شیمیایی با بازار غیرثابتی مواجه بوده و امکان تغییرات در ترکیب آنها در چند سال آینده بسیار محتمل و در چند سال آینده قابل پیش بینی است. افزایش تقاضای روانکارها در جهان به کندی و تنها در برخی از مناطق به وقوع می پیوندد. بیشترین امکان پیشرفت در ارتقای کیفیت و تطابق روانکارها با محیط زیست بوده و این تنها زمینه ای است که تولیدکنندگان می توانند در آن به فعالیت بپردازند. چگونگی ترکیب تولیدات مورد نیاز منجر به کوچک شدن تولید کنندگان روانکار در 10 سال آینده خواهد شد و شاهد حضور تعداد کمتری از آنها در بازار خواهیم بود.
با وجود چشم انداز نامشخص و غیر قابل پیش بینی بازار جهانی روانکارها در آینده، همیشه باید برای رشد و پیشرفت کوشید و این موضع بایستی خط مشی همیشگی شرکت های تولید کننده قرار گیرد.

جستارهای مرتبط

علمی و آموزشی

نتایج قرعه کشی

برنده 1 دستگاه 206

مهر سال 1400



معرفی شرکت ها

رويدادها
جشنواره و قرعه کشی روغن صنعت

نمونه محصولات